Znáte tuto pletací přízi? Napište vaši zkušenost do komentáře pod článkem!
Pomůžete tím ostatním pletařkám při výběru příze.

neděle 27. listopadu 2016

PRYIA

Objednala jsem si od Vlniky přízi Pryia - to je ale divné jméno pro přízi. Někdy by mě zajímalo, kam na ta jména výrobci chodí...  Je to 100% akrylová příze velmi příjemná na dotek. Pletla jsem z ní už dřív a tentokrát jsem si ji zvolila na ponožky. No, já vím, že to budou ponožky jen k televizi nebo do spacáku, protože v botách by moc dlouho nevydržely. Ale lákalo mě, jak budou pěkně měkoučké a hebké. A přesně takové ode mě čeká Ježíšek.
Informace výrobce: klasická samovzorovací, složení: 100% akryl, návin: 100 g / 245 m, doporučené jehlice: 4 mm:  


Je to odstín č. 100 a koupila jsem si 5 klubíček. To bude ponožek... 😊

Na netu jsou desítky, možná stovky návodů na pletení ponožek. Už jsem jich pár vystřídala a nakonec jsem si udělala svůj postup, který mi nejvíc vyhovuje a který je kombinací několika postupů.
Ponožku začínám od špičky na dvou ponožkových jehlicích nahodím 7 ok. - při pletení třetího páru jsem taky nafotila trochu dokumentace.



V první řadě pletu: první oko (krajové) hladce, druhé rozpletu na 2 oka, třetí označím značkou a rozpletu na 2 oka, řtvrté hladce, páté rozpletu na 2 oka, šesté označím a rozpletu na 2 oka, sedmé (krajové) sejmu. Práci obrátím a 2. řadu přepletu obrace.



V každé další liché (lícové) řadě rozplétám na dvě oka:
oko těsně před značeným a značené oko.
Ostatní pletu lícovým žerzejem.
Špička se pěkně rovnoměrně rozšiřuje.



Když je na jehlicích více ok (většinou v 7. řadě)
přepletu řadu na 3 jehlice a spojím do kruhové řady.
Ten počáteční otvor nakonec zašiji jehlou na vlnu.




Dopletu špičku do potřebné šířky - na počty ok podle
velikosti ponožek používám tabulku.
Pak pokračuji pružným vzorem 1/1 (tj. 1 oko hladce, 1 oko obrace)
stále až do místa, kde začíná pata.




V místě, kde má začít pata si oka srovnám na 2 jehlice,
rozhodnu se, která strana ponožky bude nárt
(tu část nechám ležet nebo přesunu její oka na pomocnou jehlici),
z druhé poloviny vytvaruji patu,
jako když se pletou ponožky na 2 jehlicích.
Nejdříve zužuji, pak zase rozšiřuji.




Když je část paty hotová, oka znovu naberu na 3 jehlice -
včetně odložených ok nártu.

Vzniklý otvor po stranách paty sešiji nakonec 
jehlou a kouskem příze.




Pokračuji v pletení horní části ponožky. 


K uzavírání ok používám jehlici o číslo větší.


Budu ráda, když mi do komentářů napíšete, jestli se vám taky líbí. Díky.

***************************************

27.11.2016
Tak. Ponožky už mám troje.. a už mě nebaví.



Zbyla mi ještě 3 klubka - to musí vystačit na svetr pro šestiletou vnučku Natálku, ne?
Nejraději pletu raglán, jde to rychle a nemusí se u toho moc myslet.
No, stejně jsem si to trochu zkomplikovala, aby to nebylo tak jednoduché.
Na předním díle chci udělat široký pruh vzoru.
Docela dlouho mi trvalo, než jsem si vzor vybrala,
protože žádný pruh s copánky a kříženými oky mi nepřipadal jako ten pravý.
Nakonec jsem zvolila pruh ažurový, tak uvidíme, co se z toho vyklube.
Včera jsem nahodila, upletla několik řad rantlu na trojkách jehlicích,
rozdělila oka a začala rozšiřovací řady s pruhem vzoru...už na jehlicích č. 3,5
plete se to heboučce :-) ve 3 ráno už jsem opravdu musela jít spát.





Žádné komentáře:

Okomentovat

Vaše recenze a hodnocení pletací příze